DRZEWA – codziennie widzimy je z naszych okien, przechodzimy obok nich, nie zastanawiając się jak cenną rolę odgrywają w naszym życiu. Może czas się zatrzymać, popatrzeć, dotknąć, poobserwować…
My, ,,Promyczki’’, to zrobiliśmy, realizując projekt pt. ,,Drzewa’’.
W pierwszym dniu realizacji projektu uzgodniliśmy wspólnie co chcemy wiedzieć na temat DRZEW. Stworzyliśmy siatkę pytań, na które szukaliśmy odpowiedzi. Aby znaleźć niektóre wskazówki, udaliśmy się do naszej skarbnicy wiedzy, czyli biblioteki.
Poznaliśmy drzewa na podstawie encyklopedii, albumów i zdjęć. Przynosiliśmy też do przedszkola książki, albumy, zdjęcia i encyklopedie, na podstawie których dowiadywaliśmy się o budowie, rodzajach, miejscach występowania drzew.
Od początku projektu gromadziliśmy przedmioty związane z naszym tematem. Z każdym dniem kolekcja systematycznie się powiększała. Bawiliśmy się zabawkami, oglądaliśmy, majsterkowaliśmy , z czego stworzyliśmy w sali drewniany kącik.
Podczas zaprezentowanego filmu dowiedzieliśmy się wiele o drzewach liściastych i iglastych oraz ich roli w przyrodzie. Wiemy już po czym je rozpoznać. Porównywaliśmy środowiska występowania drzew: las, park, ogrody. Poznaliśmy mieszkańców drzew: korniki, ptaki (dzięcioła lekarza drzew), owady.
W naszej sali pojawili się także goście – prawdziwe drzewa Dąb Henryk, Brzoza Marysia i Czeremcha Zosia . Są na razie malutkie, jak dzieci. Będziemy jednak o nie dbać, podlewać i obserwować. Wiemy, że każde drzewo ma korzeń, pień, konary, gałęzie i liście – tzw. koronę. Próbowaliśmy dopasować drzewo do jego liści i owoców i pomimo tego, że wydawało się to bardzo trudne, daliśmy radę.
Na zajęciach gimnastycznych ćwiczyliśmy z owocami drzew – szyszkami i liśćmi, a także wcieliliśmy się w wiewiórkę, która musiała zgromadzić zapasy na zimę. To było trudne zadanie, ponieważ orzechy zbieraliśmy wyłącznie stopami.
Zastanawialiśmy się także w jaki sposób należy dbać o drzewa? Co należy zrobić, aby drzewa nie były smutne tylko wesołe. Stworzyliśmy złote zasady postępowania.
Wybraliśmy się na wycieczki w teren. Policzyliśmy drzewa w ogrodzie przedszkolnym i sprawdziliśmy czy wszystkie zdrowo rosną. Każde drzewo zaznaczyliśmy na kartce kreską. Oglądaliśmy korę drzew – najłatwiej rozpoznajemy brzozę i wiemy, że ma jasny kolor. Próbowaliśmy też odrysować korę drzew – musicie uwierzyć, nie jest to łatwe.
Udaliśmy się pod Pomnik Przyrody, aby go objąć – potrzeba nas było aż 13!
Podczas naszych zajęć nie zabrakło królowej nauk, czyli matematyki. Segregowaliśmy liście drzewa według kodu matematycznego. Liczyliśmy kasztany, wymyślaliśmy rytmy, a także układaliśmy zakodowane owoce jabłoni.
Drzewa stały się dla nas inspiracją do tworzenia dzieł. Oglądaliśmy reprodukcje przedstawiające drzewo w czterech porach roku. Na koniec, sami chwyciliśmy za paletki i pędzle i uruchomiliśmy naszą malarską wyobraźnię.
Dowiedzieliśmy się, że drzewo to nie tylko określenie rośliny. Można tak nazywać np. graficzny sposób przedstawiający potomków rodziny – wówczas jest to drzewo genealogiczne. Wykonaliśmy w domu, razem z rodzicami, nasze własne drzewa genealogiczne, które zaprezentowaliśmy Pani Dyrektor, naszej Pani oraz kolegom i koleżankom z grupy.
Pani Dyrektor, na zakończenie projektu, sprawdziła naszą wiedzę dotyczącą drzew. Zdaliśmy śpiewająco