Opublikowano Kategorie Bez kategorii

Projekt „Drzewa” u „Promyczków”.

DRZEWA 🌳🌲– codziennie widzimy je z naszych okien, przechodzimy obok nich, nie zastanawiając się jak cenną rolę odgrywają w naszym życiu. Może czas się zatrzymać, popatrzeć, dotknąć, poobserwować… 👀

My, ,,Promyczki’’, to zrobiliśmy, realizując projekt pt. ,,Drzewa’’.

W pierwszym dniu realizacji projektu uzgodniliśmy wspólnie co chcemy wiedzieć na temat DRZEW. 🤔 Stworzyliśmy siatkę pytań, na które szukaliśmy odpowiedzi. Aby znaleźć niektóre wskazówki, udaliśmy się do naszej skarbnicy wiedzy, czyli biblioteki.📚

Poznaliśmy drzewa na podstawie encyklopedii, albumów i zdjęć. Przynosiliśmy też do przedszkola książki, albumy, zdjęcia i encyklopedie, na podstawie których dowiadywaliśmy się o budowie, rodzajach, miejscach występowania drzew.

Od początku projektu gromadziliśmy przedmioty związane z naszym tematem. Z każdym dniem kolekcja systematycznie się powiększała. Bawiliśmy się zabawkami, oglądaliśmy, majsterkowaliśmy 🪚, z czego stworzyliśmy w sali drewniany kącik.

Podczas zaprezentowanego filmu dowiedzieliśmy się wiele o drzewach liściastych i iglastych oraz ich roli w przyrodzie. Wiemy już po czym je rozpoznać. Porównywaliśmy środowiska występowania drzew: las, park, ogrody. Poznaliśmy mieszkańców drzew: korniki, ptaki (dzięcioła lekarza drzew), owady. 🦉🐛

W naszej sali pojawili się także goście – prawdziwe drzewa Dąb Henryk, Brzoza Marysia i Czeremcha Zosia 🙂. Są na razie malutkie, jak dzieci. Będziemy jednak o nie dbać, podlewać 💦 i obserwować. Wiemy, że każde drzewo ma korzeń, pień, konary, gałęzie i liście – tzw. koronę. Próbowaliśmy dopasować drzewo do jego liści 🍂 i owoców i pomimo tego, że wydawało się to bardzo trudne, daliśmy radę.

Na zajęciach gimnastycznych 🤸‍♀ ćwiczyliśmy z owocami drzew – szyszkami i liśćmi, a także wcieliliśmy się w wiewiórkę, która musiała zgromadzić zapasy na zimę. To było trudne zadanie, ponieważ orzechy zbieraliśmy wyłącznie stopami. 👣

Zastanawialiśmy się także w jaki sposób należy dbać o drzewa? Co należy zrobić, aby drzewa nie były smutne tylko wesołe. Stworzyliśmy złote zasady postępowania. 👍

Wybraliśmy się na wycieczki w teren. Policzyliśmy drzewa w ogrodzie przedszkolnym i sprawdziliśmy czy wszystkie zdrowo rosną. Każde drzewo zaznaczyliśmy na kartce kreską. Oglądaliśmy korę drzew – najłatwiej rozpoznajemy brzozę i wiemy, że ma jasny kolor. Próbowaliśmy też odrysować korę drzew – musicie uwierzyć, nie jest to łatwe. 😉

Udaliśmy się pod Pomnik Przyrody, aby go objąć – potrzeba nas było aż 13! 😮

Podczas naszych zajęć nie zabrakło królowej nauk, czyli matematyki. Segregowaliśmy liście drzewa według kodu matematycznego. Liczyliśmy kasztany, wymyślaliśmy rytmy, a także układaliśmy zakodowane owoce jabłoni.

Drzewa stały się dla nas inspiracją do tworzenia dzieł. Oglądaliśmy reprodukcje przedstawiające drzewo w czterech porach roku. Na koniec, sami chwyciliśmy za paletki i pędzle i uruchomiliśmy naszą malarską wyobraźnię. 🎨

Dowiedzieliśmy się, że drzewo to nie tylko określenie rośliny. Można tak nazywać np. graficzny sposób przedstawiający potomków rodziny 👪– wówczas jest to drzewo genealogiczne. Wykonaliśmy w domu, razem z rodzicami, nasze własne drzewa genealogiczne, które zaprezentowaliśmy Pani Dyrektor, naszej Pani oraz kolegom i koleżankom z grupy.

Pani Dyrektor, na zakończenie projektu, sprawdziła naszą wiedzę dotyczącą drzew. Zdaliśmy śpiewająco❗💛