W marcu Promyczki zrealizowały kolejny z zaplanowanych na ten rok projektów – PROJEKT „BUTY”.
Od początku wywoływał on w dzieciach niesamowite emocje – każde dziecko lubi się wcielać w różne role, przymierzając buty i pantofelki.
Podczas realizacji projektu, dzieci dowiedziały się, do czego służą buty, jak są zbudowane i po co je nosimy. Oglądaliśmy nasze stopy, używaliśmy narzędzi badawczych do bliższego poznania (lupa, centymetr) i wiemy, że należy dbać o swoje stopy, gdyż będą nam służyły przez całe nasze życie.
Ćwiczyliśmy segregowanie butów na różne typy obuwia (np. rodzaje butów ze względu na porę roku, pogodę oraz sytuację). Nauczyliśmy się, jak nazywają się akcesoria do pielęgnacji butów (pasta, szczotka) oraz akcesoria dodatkowe (łyżka, wkładki, sznurowadła).
Udało nam się poznać zawody, w których ludzie noszą specjalne rodzaje obuwia (np. balet , biegi, taniec, stepowanie, buty robocze , narciarstwo).
Odciskaliśmy podeszwy naszych butów, żeby sprawdzić, czy obuwie zostawia ślad na różnym rodzaju podłoża ( śniegu, piasku, kostce, wodzie).
W sali przedszkolnej sprawdzaliśmy wrażliwość naszych stóp podczas zabaw na ścieżce sensorycznej oraz ćwiczeń gimnastycznych.
W wolnych chwilach mierzyliśmy przyniesione do przedszkola buty: dziewczynki najchętniej wysokie szpilki , chłopcy – buty narciarskie i kalosze.
Otworzyliśmy własny sklep obuwniczy, któremu nadaliśmy dość oryginalną nazwę ,,Buciarnia u Promyczków’’ . To była świetna zabawa, w czasie której ćwiczyliśmy umiejętności matematyczne i marketingowe (nasza wyprzedaż przyciągała także zainteresowanie pań i rodziców).
W czasie trwania projektu, zrobiliśmy przegląd literatury i kina, gdzie jedną z głównych ról odgrywały buty. Poznaliśmy różne wiersze i bajki m.in. ,,Siedmiomilowe buty’’, ,, Szewczyk Dratewka’’, Kot w butach’’, ,, Elfy w pracowni’’, ,, Szklany pantofelek’’. Odgrywaliśmy scenki dramowe z ,, Kopciuszka’’ oraz stworzyliśmy buciki dla naszego bajkowego bohatera ,,Cypiska’’.
Niesamowitym wyczynem było dla nas wiązanie sznurowadeł. Pomogły nam w tym dwie myszki Miki i Piki, które tak zamieniały się miejscami, aż się zaplątały w kokardkę.
Buty wywoływały w nas też mnóstwo radości i nie był to tylko fakt zakupu nowych par. Rozmawialiśmy o krainie szczęścia, do której przeniosły nas szczęśliwe kalosze.
W naszym projekcie nie mogło zabraknąć tego, co Promyczki lubią najbardziej, czyli śpiewu, muzyki i tańca. W kaszubskim tańcu dzieci najpierw buty uszyły, później przybiły gwoździki, a na końcu, ciesząc się z dobrze wykonanej pracy, poszły zatańczyć.
Bardzo dziękujemy Panu szewcowi, za miłe przyjęcie nas w pracowni i pokazanie swojej pracy. Wiemy już gdzie się udać, gdy nasze buty się rozkleją i jak przebiegnie wtedy proces ich naprawy.
Praca metodą projektu była dla nas cennym doświadczeniem i dostarczyła wszystkim niezapomnianych przeżyć oraz dobrej zabawy.