W obecnym czasie zarówno dorośli, jak i dzieci nie wyobrażają sobie świata bez komputera i Internetu , stanowiącego źródło wiedzy, narzędzie komunikowania się, jak i źródło rozrywki. Aby komputer jak najlepiej służył najmłodszym, należy już od przedszkola wdrażać dzieci do przestrzegania zasad bezpiecznego korzystania z sieci .
Dlatego, wychodząc naprzeciw potrzebom przedszkolaków, wynikającym z wszechobecnej komputeryzacji, Bystrzaki zrealizowały projekt badawczy „Komputer”.
Ciekawą przygodę z komputerem rozpoczęliśmy od stworzenia siatki tematycznej, przedstawiającej dotychczasową wiedzę dzieci oraz sformułowaliśmy listę pytań , na które chcieliśmy uzyskać odpowiedzi. Wszystkie pytania przedszkolaków zostały zapisane na szablonach „komputerowych myszek” .
Następnie przystąpiliśmy do stworzenia kącika projektowego w naszej sali. Dzieci przyniosły z domu wierszyki, kolorowanki i zabawkowe laptopy, które umieściliśmy w kąciku pt.”Komputer”. Bystrzaki z zaciekawieniem słuchały bajek i wierszy o komputerach, a także oglądały filmy edukacyjne przedstawiające historię komputerów i wykorzystania ich w codziennym życiu .
Podczas spotkania z tatą Hani, przedszkolaki zapoznały się z budową komputera, nazwami poszczególnych elementów i zasadą jego funkcjonowania. Dzieci, w kilkuosobowych zespołach, układały ,,Komputerowe układanki”, rozwijając przy tym nie tylko umiejętność czytania, dobierając podpisy do ułożonych obrazków, ale także wzbogacały słownictwo oraz doskonaliły umiejętność pracy w zespole .
Podczas projektu dużo czasu poświęciliśmy na zapoznanie dzieci z klawiaturą komputera , wykorzystując do tego karty pracy oraz rozsypanki literowe.
Bystrzaki poznały zasady prawidłowego i bezpiecznego korzystania z komputera, tworząc ,,Komputerowy Kodeks” . Dowiedziały się, że należy zwracać uwagę na dozowanie i kontrolowanie czasu spędzonego przed monitorem oraz dbać o prawidłową postawę ciała i odległość wzroku od ekranu.
Aby usystematyzować naszą wiedzę, wspólnie stworzyliśmy plakat „Bezpieczeństwo w sieci – nasze zasady”.
Podczas projektu nie mogło zabraknąć aktywności plastycznej . Przedszkolaki wykonały pracę plastyczną pt. „Alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego” , prezentując sposoby spędzania wolnego czasu bez komputera i gier komputerowych .
Stworzyliśmy także przestrzennego robota – Necię, koleżankę dla poznanego bohatera edukacyjnego z portalu dla dzieci www.necio.pl – Robocika Necia .
Komputer odgrywał główną rolę również w zabawach ruchowych i tematycznych. Bystrzaki chętnie rozwiązywały zadania słownikowe i matematyczne przy wykorzystaniu monitora multimedialnego oraz korzystały z gier edukacyjnych.
Dzięki realizacji projektu, przedszkolaki dowiedziały się, że komputer nie tylko bawi i pomaga w życiu codziennym, ale przede wszystkim jest to nowoczesne narzędzie edukacyjne o różnych możliwościach zastosowań.
Projekt cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem dzieci!
Dziękujemy wszystkim rodzicom, którzy tak chętnie i aktywnie włączyli się w pomoc przy realizacji naszego działania!